סימון תזונתי

סימון תזונתי

סימון תזונתי

סימון תזונתי

סימון תזונתי הוא מונח פופולארי אך כמה מאיתנו באמת יודעים מה זה אומר? סימון תזונתי הוא מעין תעודת זהות של המוצר,
מטרת הסימון התזונתי היא להביא פרמטר נוסף בשיקול בחירת המוצר – והוא השיקול התזונתי.
הסימון מסייע לצרכן בתכנון מאוזן של תפריט, השוואה בין מוצרים והתאמה לפי צרכים תזונתיים.

סימון תזונתי על פי תקנות משרד הבריאות, מופיע על גבי כל אריזות המזון שאנו צורכים.
הסימון התזונתי מספק לנו את המידע הדרוש כדי לדעת מהו ערכו התזונתי של המזון, והוא
 כולל את חמשת המרכיבים הבאים: אנרגיה (בקלוריות), חלבונים (בגרמים), פחמימות (בגרמים), נתרן (במיליגרמים)
ושומנים (בגרמים).
בנוסף לסימון התזונתי על היצרן לציין גם את כל רכיבי המוצר.

משרד הבריאות אמנם מחייב להציג רק את ערכם התזונתי של מרכיבים אלה, אך פעמים רבות מוסיפות חברות המזון סימון תזונתי של פריטים נוספים כמו ויטמינים ומינרלים לעיתים על מנת לבלבל את הצרכנים,
כך שאולי במוצר יש הרבה אנרגיה (קלוריות) אך גם ויטמינים ומינרלים חיוניים.

כמו כן משרד הבריאות מחייב את היצרנים לציין את רכיבי המוצר על גבי האריזה כאשר הם מסודרים מהכמות הגדולה ביותר לקטנה ביותר,
כלומר שהרכיב הראשון המצוין ברשימה נמצא בכמות הגדולה ביותר במוצר וכן הלאה.

כיום אנחנו כצרכנים לעיתים כלל לא מסובבים את האריזה לבדוק את הסימון התזונתי
ובוחרים את המוצר לפי עיצוב האריזה, המחיר לצרכן והסימונים שהיצרן בחר לציין על גבי חזית האריזה
על מנת למשוך לנו כצרכנים את העין.

לעיתים אנו כלל לא יודעים מה פירוש סימונים אלו, לדוגמא מוצר שמוטבעת עליו חותמת “ללא כולסטרול”,
זהו מוצר שמעולם לא היה בו כולסטרול, ציינו את זה על גבי האריזה על מנת לגרות את הצרכן
ולתת לו תחושה שהמוצר בריא יותר.

ואילו מוצר שצוין על גבי האריזה “מופחת כולסטרול” זאת אומרת שבמוצר המקורי יש כולסטרול ואילו המוצר “המופחת” יכיל לא יותר מ 2/3 מכמות הכולסטרול הנמצאת במוצר המקורי.

אז בואו נעשה קצת סדר ונבהיר אחת ולתמיד מה זה
מוצר “מופחת” מה זה מוצר “דל” ומה זה מוצר “ללא”:

  • מופחת/לייט/קל: מוצר מזון מופחת קלוריות יכיל לא יותר מ 2/3 מכמות הרכיב הנמצאת במוצר המקורי.
  • דל קלוריות (דיאט): מוצר מזון, כולל מוצרי חלב – יכיל לא יותר מ-40 קלוריות ל- 100 גרם מזון.
    משקה לא יכיל יותר מ- 20 קלוריות ל- 100 מ”ל משקה מוכן.
  • מופחת שומן: מוצר מזון מופחת שומן יכיל לא יותר מ 2/3 מכמות הרכיב הנמצאת במוצר המקורי.
  • מזון דל שומן: מכיל לא יותר מ-2 גרם שומן ל-100 גרם מזון (לא אומר שאין בו הרבה סוכר במקום).
  • ללא סוכר: במוצר אין סוכר אך המוצר יכול להכיל רמה גבוהה של שומן
    וקלוריות לכן המוצר לא בהכרח יהיה “בריא”.
  • ללא תוספת סוכר: למוצר לא הוסיפו סוכר בעת הייצור (זה לא אומר שאין בו סוכר).
  • ללא כולסטרול: מוצר מזון שמטבעו אין בו כולסטרול.
  • נטול כולסטרול: מוצר מזון ממנו הוצא הכולסטרול.
  • דל כולסטרול: מוצר מזון דל כולסטרול יכיל לא יותר מ- 30 מ”ג כולסטרול ל- 100 גרם/ מ”ל מוצר.
  • מופחת כולסטרול: מוצר מזון מופחת כולסטרול יכיל לא יותר מ 2/3 מכמות הרכיב הנמצאת במוצר המקורי.
  • מופחת נתרן: מכיל כמות נתרן מופחתת ב- 25% ממוצר מקביל.
  • מזון דל נתרן (דל מלח): מכיל לא יותר מ-100 מ”ג נתרן ל-100 גרם מוצר.
  • מזון ללא נתרן: מכיל עד 5 מ”ג נתרן ל-100 גרם מוצר.
  • טבעי: מכיל רכיבים טבעיים בלבד, אך לא מעיד על ערכו התזונתי והבריאותי של המוצר.
    לדוגמא מיץ המכיל רכיבים טבעיים בלבד, זה לא אומר שהוא 100% פרי ויכול להכיל תוספת סוכר.
  • אינו מכיל שומן טראנס: המוצר אינו מכיל יותר מגרם חומצות שומן טראנס ל-100 גרם שומן במוצר.
  • אינו מכיל גלוטן: המוצר אינו מכיל שאריות דגנים מסוג חיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל
    לכן מותר לחולי צליאק.

אז בין כל ה”ללא”, “נטול” , “רק 99 קלוריות” וכו’ כדאי לנו גם להסתכל על הרכיבים שהוחלפו, נתחיל מתחליפי סוכר לבן:

סוכר לבן ניתן להחליף בממתיקים בעלי ערך תזונתי מופחת
ואלו הם הסוכרים האלכוהוליים הכוללים בין היתר:
סורביטול, מניטול, קסיליטול, אריתריטול, איזומלט, לקטיטול ומלטיטול.

חלקם (סורביטול ומניטול) גורמים, בצריכה עודפת, לגזים ולשלשול.

סטיביה- הסטיביה הטבעית הגדלה באדנית מצוינת. חסרונותיה שנדרשת הוספת עלים למשקה,
ולא קיימת מדידה מדויקת של כמות המתיקות.
הסטיביה הנמכרת בחנויות, עוברת תהליך עיבוד ואינה טבעית.
הסטיביה הטבעית והטהורה, נמכרת בבקבוקונים יקרים בחנויות טבע.

הסטיביה הנמכרת בשקיות מבוססת על סטיביה אך נמצאים גם חומרים נוספים.

סוכרלוז- הממתיק המומלץ ביותר כיום בשוק מאחר והוא מיוצר מסוכר ולא מחומרים כימיים.

פרוקטוז: ממתיק טבעי אך משפיע על השומנים בגוף. לכן לא מומלץ לצרוך כמות גדולה ממנו

אספרטיים: ממתיק המתוק משמעותית מסוכר לבן ומצוי במרבית משקאות הדייאט.
מכיל חומצה אספרטית, פנילאלנין ומתנול.
כל אחד ממרכיבים אלו נחשד בשורה ארוכה של סכנות ונזקים.
המתנול מתפרק בגוף לפורמלדהיד – רעלן הפוגע במערכת העצבים.

מוצרים מופחתי שומן לרוב עתירי פחמימות ולכן בבחירת המוצר מומלץ להסתכל
על הסימון התזונתי ביחס לאותו מוצר באחוז שומן גבוה יותר,
לרוב עדיף לצרוך מוצר בעל אחוז שומן גבוה יותר ממוצר דל או נטול שומן.

לסיכום, בבחירה צרכנית נבונה לא ניתן להסתמך רק על ההצהרות המופיעות על גבי חזית האריזה,
יש לבדוק תמיד את הסימון התזונתי ואת רשימת הרכיבים.

כך נוכל לשפר את התזונה שלנו על ידי בחירה נבונה של מוצרים אותם אנו מכניסים הביתה
ולא נבחר מוצרים רק על פי ההצהרות המושכות את העין.

אז בפעם הבאה שאתם נתקלים במוצר “ללא סוכר” כדאי שתבדקו מה שמו שם במקום.

 

 

 

 

 

 

 

אודות המחבר

mm

Almog Haim

אנחנו ב-My Body מבינים שתזונה נכונה היא ערך בלתי נפרד מאורך חיים ספורטיבי, ולכן צוות מיי בודי מורכב מאנשים שאורך חיים ספורטיבי ותזונה נכונה אצלם זה ערך עליון. אנחנו מבינים שלכל אחד ולכל מטרה יש צריכים שונים, צוות המומחים שלנו בעל ניסיון של שנים בתחום תוספי התזונה והספורט, וידע להתאים לכם את תוספי התזונה בדיוק למטרתכם. סמנכ"לית חברת My Body - אלמוג חיים מחזיקה בתארים רבים כגון - בעלת תואר ראשון B.A כלכלה ולוגיסטיקה. מדריך לאורח חיים בריא ובעיצומם של לימודי תזונה. אלמוג הינה דמות מוכרת בעלת וותק של שנים בתחום התזונה הבריאה, תזונת הספורט ונחשבת למנטורית של ספורטאים רבים.

מאמרים אחרונים

סוגי אימון

סוגי אימון ומה הכי מתאים לי

סוגי אימון ומה הכי מתאים לי. כיום, ישנם כל כך...

לחם קל או לחם מלא?

פחמימות

לחם קל או לחם מלא? בעולם המודרני מדפי הלחם בסופר...

חטיף חלבון כשר לפסח

חטיף חלבון כשר לפסח

חטיף חלבון כשר לפסח – המתכון המלא חטיפי חלבון הם...

Leave Your Comment