פחמימות

לחם קל או לחם מלא?

פחמימות

לחם קל או לחם מלא?

בעולם המודרני מדפי הלחם בסופר במאפיה ואפילו במכולת השכונתית מגוונים מאוד
ומציעים מגוון רחב של לחמים שונים – לצד הלחמים הלבנים שהורגלנו לראות תמיד בכל מקום
יש מגוון לחמים חומים – חלקם מחיטה מלאה, חלקם מכוסמין או שיפון
וחלק בלתי נפרד מהמדף הוא הלחמים הקלים.
במאמר הבא נעסוק בשאלה מה כדאי לצרוך לחם קל או לחם מלא?
ונפרט מהם סוגי הלחמים השונים מה הם מכילים ומה ההבדלים בניהם,
נסביר
 את ההשפעה הפיזית, הבריאותית והפסיכולוגית מצריכה של כל אחד מסוגי הלחמים

אחת השאלות הנשאלות ביותר היא איזה לחם עדיף לקנות – לחם קל או לחם מלא?
לפני שבוחרים מה לקנות ומה עדיף לכל אחד חשוב להבין את ההבדלים בניהם.
הורגלנו לחשוב שעדיף לנו לקנות מוצר עם כמה שפחות קלוריות על מנת לרדת במשקל,
אך לא תמיד הטענה הזאת מדוייקת.

נתחיל בלחם קל-

לחם קל הוא הלחם הכי מטעה על המדף. לחם המכיל פחות קלוריות למאה גרם, בהשוואה ללחם רגיל.
יכול להיות עשוי מחיטה מלאה, שיפון, דגנים, כוסמין ועוד.

פרוסת לחם קל תכיל בין 39-49 קלוריות לפרוסה.
אז מה הטריק פה אתם שואלים?
הפרוסות בדרך כלל דקות יותר ואווריריות יותר וזאת בגלל תכולתם הגבוהה של השמרים והמים בלחם קל.
התפיחה של הלחם טובה יותר והופכת אותו לאוורירי הרבה יותר, ללא צורך בכמות גדולה של קמח.
במילים אחרות זה לחם מכיל יותר אוויר, שוקל פחות מפרוסות לחם מלא אמתי ולכן כמות הקלוריות יורדת ובהתאם לכך גם רמת השובע.

ֿנעבור ללחם מקמח מלא-

ההבדל בין לחם מקמח מלא לבין לחם מקמח לבן הוא בדיוק כמו ההבדל בין אכילת מזון בריא ומזין לאכילה של פחמימות ריקות ופשוטות.

קניית "לחם מלא" או ״לחם קל״ בעל הכותרת המרשימה והמטעה לא מבטיחה לנו כצרכנים שמדובר בלחם איכותי באמת.
לחם קל או לחם מלא יכול להכיל ״רק״ 51% קמח מלא מסך הקמחים ו-49% קמח לבן או קמח זול אחר והוא יזכה לתואר ״לחם מלא״
מכיוון שיותר ממחצית מסך הקמחים שמכיל הלחם הם קמחים מלאים.

קמח חיטה מלא נטחן מגרגרי חיטה בשלמותם המורכבים מ-נבט, אנדוספרם וסובין – שבהם מצויים ויטמינים, מינרלים, סיבים וחלבון בתכולה גבוהה לעומת הקמח הלבן,
המנופה מהנבט והסובין ומכיל רק את האנדוספרם.

אחת הבעיות הבולטות בלחמים מהסוג הזה (מעבר ל״שקר״ אחוז הקמח המלא) היא תוספת הגלוטן. בלחמים רבים מוסיפים את הגלוטן (חלבון החיטה),
מעבר לכמות שכבר קיימת באופן טבעי בקמח. הגלוטן נותן לבצק מרקם נח יותר לעבודה ולישה של הבצק.
גלוטן בכמות רבה יכול להשפיע על העיכול ויכול לגרום לכאבי בטן, גזים, מעי רגיז ותחושת אי נוחות בבטן.
תוספת הגלוטן ללחם, לא רק שלא משביחה את הלחם, אלא פוגעת באיכותו מבחינה בריאותית.

אחרי שסקרנו את סוגי הלחמים והקמחים שהם מכילים נסביר את ההבדלים בשיטת התסיסה של כל לחם.
רוב הלחמים מבוססים על שמרים אולם בשנים האחרונות הפך נפוץ לחם מחמצת בעל תסיסה מסוג אחר ללא שמרים כלל.

שמרים-
השמרים התעשייתיים הנמצאים ברובם המוחלט של הלחמים שתמצאו בסופר.
כיוון שמעבר להיותם חומר התפחה, כשמם כן הם, חומר משמר- כזה שיגרום למוצר לעמוד יותר זמן על המדף מבלי להתקלקל.
השמרים תפקידם להתסיס גלוקוז (חד-סוכר), בתהליך התסיסה נוצר אתנול (כוהל) המעמיס על פעילות הכבד
ובנוסף קיים סיכון למחלות מעיים כמו קנדידה לדוגמא, מחלה בה מתרבים שמרים המעיים וגורמים לדלקות במעי.

מחמצת-
המחמצת שהיא תחליף טבעי לשמרים המורכבת משמרי בר וחיידקי לקטובציליוס שנמצאים על קליפת גרגיר החיטה באופן טבעי.
לחם המחמצת עובר התפחה על ידי שמרי בר וזמן ההתפחה שלו ארוך כמעט פי 10 מלחם המכיל שמרים תעשייתיים.
היתרון הבריאותי מובהק! חומצות מסוימות המתבלטות בזמן ההתפחה למשל החומצה הפיטית,
שיפור ספיגת ויטמינים ומינרליים שונים וזמינותם לגוף. וכמובן אכילת לחם מחמצת אינו גורם לבעיות עיכול ומעיים בניגוד ללחמים אחרים.

משתנים נוספים שיש לקחת בחשבון לפני שמחליטים איזה לחם כדאי לקנות:

שומן טראנס-
גם לשומן הטראנס יש חלק לא קטן ב״הריסת״ הערכים התזונתיים של לחמים שונים, שומן טראנס הוא בעצם שמן צמחי נוזלי שעבר הקשיה בתהליך תעשייתי הקרוי הידרוגנציה.
הוספת השומן טראנס למזון לרוב נובעת מהאינטרס של היצרן לאריך את חיי המדף של המוצר.
שומן טראנס נוטה להצטבר על דפנות כלי הדם ולכן אינו מומלץ כלל לצריכה עד כדי כך שמדינות רבות בעולם הגבילו ואף אסרו את השימוש בשומן טראס במזון!
מוסיפים שומן טראנס ללחם כיוון שבעזרתו ניתן לייצר לחם בעל מרקם אחיד ונפח גדול (שוב, מלא אוויר).
תעשיית המזון נוטה להשתמש במגוון חומרים על מנת להאריך את חיי המדף ולשיפור טעם -כדאי לוודא ששומן טראנס לא נמצא ברשימת הרכיבים של הלחם שלכם.

אחרון ולא חביב, ממתיק מלאכותי או תוספת סוכר ללחם
תוספת סוכר שאינה הכרחית וכלל לא תורמות לבריאות אך תורמת לטעם ולתהליך ההתפחה של הלחם (השילוב עם השמרים יוצר תסיסה מואצת).
ממתיקים מלאכותיים גם יכולים להיכנס ללחם כיוון שמעבר לשיפור הטעם (מתיקות ממכרת)
ממתיקים אלו מכילים ערך קלורי נמוך ותכולת פחמימות דיי גבוה שלא תורמת למוצר ובטח שלא תורמת לנו,
אבל כן יכולה לתת ליצרן תוצר סופי מתוק שלא מעלה את מספר הקלוריות המתנוסס בגאווה על גבי המוצר וגורם לצרכן לבחור בו.

ועכשיו, איך בוחרים לחם?

לדעתי, טבלת הערכים היא לא המכרעת בבחירת לחם, אלא רשימת הרכיבים.
הורגלנו לבחור מוצר לפי כמות הקלוריות וכל השאר לא מעניין, אז זהו שלא!
רשימת הרכיבים חשובה פי כמה מטבלת הערכים, כדאי שתכירו את כל המרכיבים אותם אתם מכניסים לגוף (בכל מוצר).
בלחם הנבחר הרשימה צריכה להכיל רק קמחים מלאים ולא תערובת קמח מלא ולבן. כמו כן, אם בחרתם בלחם מחמצת
יש לשים לב שלא ערבבו לנו בלחם גם מחמצת וגם שמרים (למרות שזה עדיף מלחם המכיל רק שמרים).
כדאי לדלג לסוף הרשימה ולבדוק אם יש חומרים משמרים או תוספי E שלא יודעים מה הם. אם יש כאלה, עדיף לבחור לחם אחר.

מקווה שעזרתי בבחירת הלחם ועכשיו אתם יודעים מה לבחור לחם קל או לחם מלא,
אל תתנו לטריקים שיווקיים להשפיע על בחירת המוצרים בעגלת הקניות שלכם.

רוצים לקבל את המאמרים החדשים לפני כולם?
מלאו את המייל שלכם והצטרפו לניוזלייטר של מיי בודי

על הכותב

mm

Almog Haim

אנחנו ב-My Body מבינים שתזונה נכונה היא ערך בלתי נפרד מאורך חיים ספורטיבי, ולכן צוות מיי בודי מורכב מאנשים שאורך חיים ספורטיבי ותזונה נכונה אצלם זה ערך עליון. אנחנו מבינים שלכל אחד ולכל מטרה יש צריכים שונים, צוות המומחים שלנו בעל ניסיון של שנים בתחום תוספי התזונה והספורט, וידע להתאים לכם את תוספי התזונה בדיוק למטרתכם. סמנכ"לית חברת My Body - אלמוג חיים מחזיקה בתארים רבים כגון - בעלת תואר ראשון B.A כלכלה ולוגיסטיקה. מדריך לאורח חיים בריא ובעיצומם של לימודי תזונה. אלמוג הינה דמות מוכרת בעלת וותק של שנים בתחום התזונה הבריאה, תזונת הספורט ונחשבת למנטורית של ספורטאים רבים.

פוסטים קשורים

קריאטין

קריאטין

קריאטין – התשובות לכל השאלות קריאטין הוא אחד מתוספי התזונה הפופולריים...

צריכת-חלבון

צריכת חלבון ובניית שריר

צריכת חלבון ובניית שריר כולנו יודעים שחלבון הוא חלק בלתי...

חיטוב

חיטוב

חיטוב – כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול אחד...

השאר תגובה